דף הבית » מהו האנגובר ואיך אפשר להימנע ממנו?
תזונה

מהו האנגובר ואיך אפשר להימנע ממנו?

האנגאובר וחמרמורת

צריכת אלכוהול הייתה מאז ומעולם דרך מקובלת לחגוג אירוע, בילוי וכחלק מהדת (למשל בקידוש). כשמתייחסים לאלכוהול אנחנו מתכונים למולקולה בשם אתנול אשר מתאימה לצריכה של בני אדם, אולם גם יכולה להיות רעילה בכמויות מסוימת. למעט אתנול, גם מתנול הוא סוג של אלכוהול, אך הוא איננו מתאים לצריכה של בני אדם ועלול להיות רעיל מאוד אפילו במינונים נמוכים, לכן שתיית אלכוהול ‘מזוייף’ היא מאוד מסוכנת. האתנול הוא תרכובת אורגנית ממשפחת הכוהלים ומשמש מעבר לשתיה אלכוהולית כחומר מוצא לתעשיות כימיות רבות, חומר ממס וחומר חיטוי.

ממה נגרם ההאנגובר ולמה הם גורם?

האנגובר (או חמרמורת בעברית) מאופיינת בדרך כלל בכמה תסמינים: כאבי ראש חזקים, בחילות והקאות, עייפות, צמא, קושי בריכוז, תגובות מואטות, חרדות, עצבנות יתרה, רגישות גבוהה לאור ולרעש, נדודי שינה, הרגשת דכדוך בלתי פרופורציונלית, צרבת, או הרגשת נפיחות.

האנגובר נגרם כתוצאה מהאפקט של האלכוהול על המוח. איננו יודעים עדיין בוודאות למה וכיצד הוא נגרם, אבל יש לנו מספר רמזים לסיבה

  • צריכה של אתנול יוצרת סטרס חמצוני, אשר גורם לתגובה דלקתית שפוגעת בתאי עצב
  • גופנו יוצר מאתנול מולקולה בשם אצטלאלדהיד, אשר רעיל יותר מאתנול, לבסוף נוצרת מולקולה בשם אצטט, אשר פחות מזיקה מאצטלאלדהיד אבל עדיין ככול הנראה תורמת להאנגובר. אצטט יכולה לשמור על מערכת העצבים המרכזית ‘מדוכאת’ לאורך זמן לאחר שהאתנול כבר ‘יצא מהגוף’.
  • צריכת אלכוהול יכולה להוציא את הגוף משיווי משקל (הומיאוסטאזיס) אשר יכול לגרום לעייפות והפרעה קוגניטיבית, שינויים הורמונאליים וסיכוי לערכים נמוכים של סוכר בדם (היפוגליקמיה).
  • כימיקלים בשם קונג’נרים (Congeners) הנוצרים בתהליך התסיסה ותורמים לטעם של המשקה האלכוהולי, יכולים להיות רעילים. ריכוז הכימיקלים האלו במשקאות האלכוהולים השונים ככול הנראה מסביר את הסיבה שאותה כמות אתנול גורמת לתחושת האנגובר שונה במשקאות שונים. במילים אחרות, ככול שיש יותר קונג’נרים במשקה, כך ההשפעה על ההאנגובר גדולה יותר גם אם כמות האתנול היא זהה בין משקאות שונים.
  • האנגובר עלול להיות ברמה גבוהה יותר במצב של התייבשות וחוסר של שתיית נוזלים אשר יכולה בעצמה לגרום לכאבי ראש, עייפות ופגיעה קוגניטיבית.
  • האנגובר יכול להיות גרוע יותר במצב של שינה לא מספקת או לא איכותית. ייתכן ואלכוהול מסייע לתחושת עייפות, אבל ברגע שהוא מפונה מהגוף הוא יכול דווקא לגרום לתחושת עירנות ולפגוע באיכות השינה.

איך ניתן למנוע או להפחית האנגובר?

לצערנו, אין מזונות או המלצות למניעה או הפחתה של תסמיני ההאנגובר וכנראה הדרך היחידה (והפחות כיפית יש לציין) להימנע מהאנגובר היא לוותר על שתיית אלכוהול, להפחית בכמות או לפחות לצרוך משקאות אלכוהולים עניים יותר בקונג’נרים. ככול הנראה צריכה של מעל ל-1.1 גר’ אתנול לק”ג במשקל גוף אצל נשים, ומעל 1.2 גר’ אתנול לק”ג אצל גברים, יגרום להאנגובר בקרב רוב האנשים. כלומר גבר במשקל 100 ק”ג, אז יצרוך 120 גר’ אתנול (כ-300 מ”ל וודקה למשל) עלול להרגיש תסמיני האנגובר.

לסיכום

צריכת אלכוהול בכמות מסויימות עלולות לגרום לתחושת החמרמורת (האנגובר) הנגרמת מסיבות שונות החל מסטרס חמצוני, דלקתיות, שינוי הורמונאלי וצריכה של כימיקלים שונים. לא נמצא כיום שום מזון המוכח בצורה ברורה כמפחית או מונע האנגובר, ועל כן מומלץ לשתות במתינות על קיבה מלאה.


סימוכין

  1. Tephly, T. R. (1991). The toxicity of methanol. Life sciences48(11), 1031-1041.‏
  2. Obad, A., Peeran, A., Little, J. I., Haddad, G. E., & Tarzami, S. T. (2018). Alcohol-mediated organ damages: heart and brain. Frontiers in pharmacology9, 81.‏
  3. Maxwell, C. R., Spangenberg, R. J., Hoek, J. B., Silberstein, S. D., & Oshinsky, M. L. (2010). Acetate causes alcohol hangover headache in rats. PLoS One5(12).‏
  4. Ganio, M. S., Armstrong, L. E., Casa, D. J., McDermott, B. P., Lee, E. C., Yamamoto, L. M., … & Chevillotte, E. (2011). Mild dehydration impairs cognitive performance and mood of men. British Journal of Nutrition106(10), 1535-1543.‏

5.van Schrojenstein Lantman, M., Mackus, M., Roth, T., & Verster, J. C. (2017). Total sleep time, alcohol consumption, and the duration and severity of alcohol hangover. Nature and science of sleep9, 181.‏