דך הבית » כל מה שרציתם לדעת על הסימון התזונתי החדש
תזונה

כל מה שרציתם לדעת על הסימון התזונתי החדש

סימון תזונתי הוא אחד הדרכים שלנו כצרכני מזון לבצע בחירות מושכלות. הסימון הוא אחת הדרכים העיקריות שבהן אנחנו יכולים לדעת ממה מורכב המזון שלנו – החל מתכולת האנרגיה (קלוריות), כמות החלבון, הפחמימות, השומנים ועוד.

מעבר לכך, בסימון התזונתי מופיעים רשימת רכיבי המוצר, אשר מפורטים בסדר כמותי – מהרכיב עם המשקל הגבוהה ביותר ועד לנמוך ביותר.

לאחרונה, משרד הבריאות מקדם מהלך שמטרתו לעודד צריכת מזונות בריאים וזאת על ידי סימון המזונות המומלצים בסמל ירוק או אדום בהתאם למרכיבים שלהם. בכתבה זו אתייחס לסימון הירוק, על האדם נדבר בכתבה הבאה. השינוי צפוי להכנס החל מחודש ינואר 2020.

מטרת הסימון הירוק היא לסייע לצרכנים בבחירת מזונות ההולמים את עקרונות התזונה הבריאה כפי שמומלצת בישראל. סימון המוצר בסמל הירוק הוא וולנטרי, כלומר היצרן יכול להחליט אם לשים או לא לשים את הסמל במידה והוא עומד בתנאים (אשר אפרט בהמשך). כמובן שהרוב המוחלט של יצרני המזון ישימו את הסמל במידה והם עומדים בתנאים.

הקווים המנחים כוללים צמצום בשומן רווי, הפחתת מזון גולמי או מעובד, הפחתה בנתרן, שימוש בשומן איכותי, דגנים מלאים וקטניות, הימנעות מאיברים פנימיים וכדומה.

הסימון החדש

אילו מזונות יכולים ‘לזכות’ בסימון הירוק (נמדד לפי כמויות ל-100 גר’ מוצר)?

לסיכום:

נראה כי קיים ניסיון אמיתי ע”י משרד הבריאות לשפר את הרגלי התזונה של האוכלוסיה ע”י מתן מדבקות ירוקות למוצרי מזון איכותיים. מניסיון העבר, סימונים אלו לרוב גורמים לשינוי בהרגלי צריכת המזון של האוכלוסיה ובתקווה לשיפור מסוים. לא נותר לנו אלא לחכות ולראות האם המהלך הזה יניב פירות (לא כולל ריבות ומטוגנים).

סימוכין

  1. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%90%D7%99%D7%9D%20%D7%9C%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%9F%20%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F%20%D7%91%D7%A1%D7%9E%D7%9C%20%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A7.pdf?fbclid=IwAR2cYKPylMTbO2Oe7FXVWiPOaLQEh1NBspRg8QElzmg_EuLo9Ct10pQiGvA
  2. https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/dietary-guidelines.pdf
תגובות

אמיר רובין

אמיר רובין הוא מרצה לתזונה, דיאטן קליני וספורט ומאמן כושר אישי.
בנוסף, סטודנט לתואר שני בחינוך גופני ותזונאי של אגודת כדורסל אליצור יבנה.