דך הבית » אלו ההמלצות לפעילות גופנית לילדים ובני נוער
אימון

אלו ההמלצות לפעילות גופנית לילדים ובני נוער

פעילות גופנית ילדים ונוער

בעשורים האחרונים הודגם במחקרים כי עיסוק סדיר בפעילות גופנית בגיל הרך ובתקופות הילדות וההתבגרות חשוב לגדילה ולהתפתחות תקינות, הן בהיבט הגופני והן בהיבט הקוגניטיבי. עיסוק בפעילות גופנית בצורה סדירה בגילאים מוקדמים מהווה גורם מרכזי בשמירה על בריאות גופנית ונפשית, במניעת תחלואה, הפחתה במחלות כרוניות בעתיד, ובסיכוי רב יותר להיות אדם פעיל גופנית גם בבגרות.

סקר שנערך בישראל ובדק את הרגלי הפעילות הגופנית של ילדים ונוער (על סמך דיווח עצמי) הראה כי רק 11% מאוכלוסייה זו פעילה כנדרש (כ-60 דקות ביום). שאלה נוספת חשובה שנבדקה בסקר היא מידת ההיענות לפעילות גופנית. בשאלה זה כ-10% מבני הנוער דיווחו שאינם פעילים גופנית ואינם מעוניינים להיות, 17% דיווח שאינם פעילים גופנית, אך מעוניינים בכך. 45% מבני הנוער דיווחו שהם פעילים גופנית, אך מעוניינים להיות פעילים יותר. נתונים אלו מצביעים על חשיבות העידוד והחינוך לפעילות גופנית כלשהי בקרב בני נוער.

מהם יתרונות הפעילות הגופנית בקרב בני נוער?

יתרונות פעילות גופנית

מהן ההמלצות לפעילות גופנית לילדים ובני נוער?

המלצות לפעילות גופנית

האם אימון גופני יכול לפגוע בגדילה ובהתפתחות בגילאים אלו?

ישנה דאגה רווחת בקרב מתאמנים, הורים ואף אנשי מקצוע שעיסוק בספורט בעצימות גבוהה, תוך כדי הרמת משקולות או התנגדות, עלול לפגוע בצמיחה לגובה אצל הילדים\הנוער. המחקרים הקיימים בתחום באופן כללי אינם מראים כי יש קשר בין אימון התנגדות בגילאים אלו, לבעיות הקשורות לצמיחה לגובה. אולם, כל זה תקף כל עוד אין הפרעה מהותית במאזן האנרגיה. צריכה קלורית נמוכה מדי, או אי זמינות אנרגטית מספקת יכולה לפגוע במספר תפקודים מהותיים בגוף החל מהפסקת מחזור חודשי אצל בנות, פגיעה במערכת החיסון ובביצועים ספורטיביים, וכלה בפגיעה בצמיחה לגובה ואוסטיאופורוזיס (דלדול עצם) גם בגיל צעיר.

הזמינות האנרגטית ניתנת לחישוב ע”י הערכת הצריכה האנרגטית היומית (בקילו קלוריות ליממה), הפחתה של ההוצאה הקלורית מפעילות גופנית מהצריכה האנרגטית היומית וחלוקה של התוצאה במסת הגוף הרזה (מסת גוף ללא שומן). מסת גוף ללא שומן ניתן למדוד ע”י הפחתה של משקל הגוף בכמות השומן שיש בגוף. לדוגמא, לאדם השוקל 100 ק”ג, ונמצא כי יש לו 20 אחוזי שומן, לכן מסת השומן בגופו שווה ל-20 ק”ג, ומסת גופו הרזה ללא שומן היא 80 ק”ג.

זמינות אנרגטית תקינה מוגדרת שכשהתוצאה של הנוסחה להלן: (הנורמה שווה ל-30 או יותר).

זמינות אנרגטית

פעילות גופנית בקרב ילדים ונוער – סיכום:

פעילות גופנית לילדים ובני נוער חשובה מאוד בתהליך ההתבגרות ותורמת לשיפור פיזי כמו חיזוק עצמות, מסת שריר, שיפור יכולת אירובי ועוד, וכלה בשימור בדימוי ובביטחון העצמי הפחתת סיכוי להשמנה בעתיד וכו’. בעולם המודרני, קיימת חשיבות מכרעת לביצוע פעילות גופנית יזומה בגילאים אלו בפרט, ולאורך כל החיים בכלל. כנוער מתאמן, הורים ואנשים מקצוע, יש לשים לב שהאימונים מבוצעים תוך כדי עליה הדרגתית בעומס, שימוש בטכניקה טובה והקפדה על מנוחה מספקת, תזונה ראויה ושינה טובה.


סימוכין

  1.   State of Israel Ministry of Health (2017) MABAT youth second Israeli national health and nutrition survey in 7th–12th grade students 2015–2016 [Internet]. 2017. Available from: https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/mabat_ youth_2015_2016_Full.pdf
  2. Bergeron MF, Mountjoy M, Armstrong N, Chia M, Côté J, Emery CA, Faigenbaum A, Hall G Jr, Kriemler S, Léglise M, Malina RM, Pensgaard AM, Sanchez A, Soligard T, Sundgot-Borgen J, van Mechelen W, Weissensteiner JR, Engebretsen L. International Olympic Committee consensus statement on youth athletic development. Br J Sports Med 2015;49:843-51.

תגובות

אמיר רובין

אמיר רובין הוא מרצה לתזונה, דיאטן קליני וספורט ומאמן כושר אישי.
בנוסף, סטודנט לתואר שני בחינוך גופני ותזונאי של אגודת כדורסל אליצור יבנה.